sobota 2. července 2016

RECEPT/ Vrátil se mi

manžel.
A celý!
To bylo slávy!!

Celý příjezd byl hodně hektický, nějak se nakupily návštěvy, ale vynahradili jsme si to večer u dobrého vína a ještě lepších sýrů - něco přivezl Vlasta z cest a něco jsem nakoupila na přivítanou.
Hezky se nám to sešlo:-))


A k obědu jsem ho počastovala gratinovanou kapustou.
A k tomu domácí bezinkovou limonádou.
Už jsem tu určitě psala, že můj vztah ke kapustě byl řadu let VELMI negativní.
Znala jsem jen jako cosi rozvařeného, rozblemcaného, nahnědlého.
Brrrrr!!
Musím říct, že na tom měly podíl školní jídelna i kuchyně mojí mámy - asi to jinak neuměly.
Pro mě to ale bylo absolutně nepoživatelné.
Tak jsem kapustu vyřadila naprosto ze svého jídelníčku.
A chodila kolem ní naprosto nevšímavě.
Léta.
 
Pak přišly bedýnky a s nimi taky výzva začít vařit i z dosud nepoužívaných surovin.
A byla jen otázka času, kdy dojde na kapustu.
Chvilku jsem ještě švindlovala, že jsem ji rozdala, nebo za něco vyměnila.
No, ale nakonec jsem si řekla, že to JEDNOU zkusím.
Stal se ale zázrak a moje první kapusta mi zachutnala natolik, že je pevnou součástí našeho jídelníčku.

Tak tedy:

Gratinovaná kapusta

 

suroviny:
1 hlávka kapusty rozebraná na jednotlivé listy
6 střední brambor - syrových, oloupaných a nakrájených na plátky
40 dkg slaniny, libového uzeného špeku, uzeného....podle možností a chuti
3 chili papričky
2 cibule nakrájené na tenká půlkolečka
5 stroužků česneku nasekaného na drobno
1 kelímek smetany (klidně 10%, i když já dávám raději 30%)
200 ml mléka ( to je jeden hrneček)
nastrouhaný muškátový oříšek - trochu
sůl, pepř
olej
trošku másla na vymazání pekáčku 
nastrouhaný ementál ( nebo jiný výrazný sýr - klidně camembert, niva....)

postup:

Rozdělené listy kapusty oblanšírujeme - viz tady.
Necháme okapat, osušíme v utěrce a nakrájíme na menší kousky a odložíme stranou do misky.
Slaninu nakrájíme na drobno a na troše oleje smažíme pár minut do křupava.
Slaninu z pánve vyjmeme  a vsypeme ke kapustě.
Na zbylém tuku orestujeme cibulku, chili, česnek - můžou být trochu opečené, ale stačí, když změknout a zrůžoví. 
Vše, včetně tuku vsypeme opět ke kapustě. 
Celé to osolíme a opepříme.
A pořádně promícháme, aby kapusta byla obalená slaninou , tukem i ostatními surovinami. 
Nyní do pánve vlijeme smetanu, mléko a přisypeme muškátový oříšek a necháme přejít varem.

A jdeme do finále:

Vezmeme vymazaný pekáček máslem a začneme vršit:
plátky brambor tvoří dno, na ně přijde kapustovaná směs, sýr. Opět brambory, kapusta, sýr.
Končíme bramborami.
Zalejeme smetanovou směsí.
A navrch zasypeme posledními zbytky sýru.
Vložíme do vyhřáté trouby na 180°C a pečeme 40 minut.
Podáváme.


Přeju dobrou chuť.
Vaše Ilona

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš milý komentář. Jsem ráda, že jste navštívili můj blog a přeji krásný den. Ilona