pondělí 25. dubna 2016

RECEPT/ Slaný koláč s chřestem

Mysím, že nejen u nás si počasí dělá, co chce.
Chvilku svítí sluníčko a za chvíli hned sněží.

 

Když jsem dnes odjížděla, přišly ke slovu už pomalu odkládané kozačky, prošívaný kabát, čepice a rukavice.
Prostě duben.:-)
 
Ale chci se ještě na chvilku vrátit k našemu výletu.
Přivezla jsem si chřest.
A nastaly chřestové hody - chřestový krém, chřest zapečený s pancettou a sýrem, chřest s holandskou omáčkou.

 

A jelikož jsem opět na cestách po lékařích a azyl mám v Děčíně, rozhodla jsem se zbytek chřestu využít k upečení slaného koláče.
Jako výslužku za přespání a dárek zároveň.
A připravila rovnou dvě varianty - vegetariánskou a normální pro nás všežravce.

 Co potřebujeme:

Na základ má přijít sice křehké těsto, ale na to jsem neměla dost sil (ani času).

 

Tak jsem vzala zavděk domácím listovým těstem, které mám v zásobě v mrazáku.
Ne každý je takový blázen jako já, takže klidně použijte kupovaný.

pro obě varianty je společné:

 velká hrst spařeného špenátu

 

Můžete použí i mražený, ale jen sekaný, ne protlak.
Já použila špenát, co mi roste celý rok na záhonu. Vůbec netuším, co je to za odrůdu, protože jsem si vždycky myslela, že špenát je jednoletka:-/ 
200 g sýru typu gouda, ementáler , tedy polotvrdý, tučný alespoň 40%- nastrouhaný
8-12 stonku chřestu 
200 ml smetany 30%
200 ml kysané smetany alespoň 18%, ještě lepší je crème fraîche, ale ten je jednak blbě k sehnání a jednak drahý
3 celá vejce
sůl, pepř, muškátový oříšek - vše po trošce

pro bezmasovou variantu navíc:
 200 g tučného sýru typu camembert - nakrájeného na plátky

Pro masovou variantu  místo tučného camembertu dáme na kostičky pokrájených 200 g slaniny, šunky, pancetty.
Já zvolila kořeněnou hovězí kýtu. 
 
 

Jak na to:
Vyválíme těsto natenko ve velikosti formy a nezapomeneme na zvýšené okraje (aby nám směs nevytekla).
Těsto přeneseme do formy, urovnáme 
 
 

a začneme vrstvit:
1. vrstva špenát
2. vrstva tučný, nakrájený sýr / šunka
3. vrstva chřest.
Nyní vymícháme v míse dohladka smetanu, kysanou smetanu, vajíčka, pepř, sůl, nastrouhaný muškatový oříšek a směs nalijeme na všechny vrstvy. 
Mělo by to vyjít něco málo pod okraj. 
Koláč totiž během pečení ještě vyběhne.
Nakonec koláč posypeme nastrouhaným sýrem.

 

Nyní šoupneme do předehřáté trouby na 160° asi na 40 minut.
Povrch koláče by měl získat zlatavou barvu.
A hmota alespoň zčásti ztuhnout. 
Tuhnutí ještě dobíhá během chladnutí, ale hlavní díl by měl být hotov ještě v troubě.


A můžeme podávat.
 Přeji dobrou chuť.

Jen se pořád nemůžu rozhodnout, jestli mi víc chutná ještě teplý, nebo rozleželý druhý den.

A jak jste na tom s chřestem vy?
Milovníci?
Odpůrci?
Máte jiné vytipované recepty?

Vaše Ilona




Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš milý komentář. Jsem ráda, že jste navštívili můj blog a přeji krásný den. Ilona