středa 2. března 2016

kváskový chleba pro Verču

Ke kvásku jsem se dostala před několika lety díky panu Cuketkovi kuk a kváskové mapě  zde. 
Dost jsem váhala, jestli se vůbec do něčeho takového pustit a jestli na to vůbec mám.
Jsem Váha a někdy váhám tak dlouho, že občas prostě skočím, zavřu hystericky oči a doufám, že to dobře dopadne.
Teda ne že by při pečení chleba šlo o život.
Prostě jsem do toho šla a od té doby chleba peču.
Pravidelně.
Téměř už nekupujeme běžné pečivo.
I když můj muž za jediný správný chléb na topinky považuje klasickou šumavu, stejně jako svou vyhlášenou česnekovou pomazánku maže zásadně na tukové rohlíky.
Ale v těch ostatních případech vítězí můj kváskový chleba.
A tady je jeho velejednoduchý recept.
Potřebujeme pouze několik surovin.
A potom trochu práce.
A o trochu víc trpělivosti.
Ale při správném načasování to ani nebolí.
Tak vzhůru do práce.
Potřebujeme především KVÁSEK.
Ten seženeme buď
  1. na kváskové mapě tady - velmi snadné, dostupné
  2. máte štěstí a známe někoho, kdo kváskuje - třeba mě
  3. sami si kvásek vypěstujeme - prý to jde, ale já si to zařadila do mýtických báchorek, o jejichž pravdivosti nemám v plánu se někdy přesvědčovat
  4. v okolí máte pekárnu, která peče chleba tradiční metodou. tudíž zvedneme telefon a budeme doufat, že jsou milí a ochotní se s námi o kvásek podělit 
Já jsem ke svému prvnímu kvásku přišla díky Verče z Děčína a touto cestou ji děkuju, že mě vyslala na tuto cestu. Opravdu říkám první kvásek, protože jsem umořila Adama, Bedřicha a ano, i Cyrila.
Dneska mám Denise a jsem odhodlaná se o něj starat tak, aby se stal mým posledním.
Tím se dostávám k tomu, že o kvásek je potřeba se starat - chce se mi říct jako o miminko, ale tolik práce s ním není. Úplně postačí, když z něj jednou za týden až 10 dnů upečeme chleba a mezitím si bude odpočívat v lednici.
A já to mám dnes ještě posichrované tím, že část Denise mám uloženou v mrazáku.
Pro jistotu:-))

Takže pojďme na to:
Večer vezmeme kvásek, sklenici vody a sklenici  žitné chlebové mouky - POZOR - nepoužívej celozrnnou, špatně kvasí.
 

Jednoduše smícháme v míse a tu přikryjeme utěrkou.

 

Připravíme si také zrníčka a ostatní přísady, kterými chceme chleba vylepšit -


-v mém případě to je kmín, slunečnicová a dýňová semínka, ovesné vločky - sesypeme dohromady a zalijeme vodou tak, aby byla celá směs pod vodou.

 

A  můžeme jít spát.

 

Takhle ráno vypadá rozkvasené těsto, takže hned  ODEBEREME KVÁSEK - stačí pár lžic. 
A schováme si ho do lednice. 


Pak přisypeme po jedné sklenici žitné celozrnné, pšeničné celozrnné a pšeničné hladké -

- snad je tu vidět, jak jsou ty mouky jiné,


 a nabobtnanou směs zrníček - UŽ ŽÁDNOU VODU.


 

Dále 2 lžíce oleje - klidně experimentujte, ale aspoň zpočátku doporučuju slunečnicový nebo jiný chuťově neutrální olej,

 

a dvě lžíce soli- ano, opravdu 2 lžíce.
 

Promícháme, přikryjeme a můžeme jít v klidu do práce.

 

Odpoledne už máme nakynutou směs,

 

kterou přeneseme na hodně podsypaný vál - počítejte s tím, že těsto je dost řídké, takže podsypávat budeme dost. Používám už pouze hladkou pšeničnou moukou - už jinou nepřidávám, pouze pšeničnou, když použiješ moc žitné, chleba bude blátivý - taková moskva, takže já se držím poměru přibližně polovina žitné a polovina pšeničné, ale chce to zkoušet a člověk si najde svůj poměr, který mu vyhovuje. Takže žádné strachy, že něco zkazíme.

 

Tady by měly být vidět bubliny nakynutého těsta.


Rukama vypracujeme nelepivé těsto, ale ne příliš tuhé a
přendáme do podsypané ošatky.

 

Pokud nejsem vlastníkem ošatky, klidně použijeme třeba cedník vystlaný utěrkou poprášenou moukou.

 

A necháme kynout 11/2 - 2 hodinky - za tu dobu by těsto mělo nakynout tak o 1/3.

 

A jdeme do finále.
Do trouby vložíme dva plechy - jeden dospodu( ten slouží k podlití vodou a vytvoření páry).

 

Takhle vypadá spodní plech po několika letech používání - chudák zohýbaný, ale funkční.


A druhý, na kterém budeme péct chleba a který musí získat dostatečnou teplotu.
Troubu zapneme na maximum a počkáme, až se dostatečně nahřeje.
Jakmile dosáhne potřebné teploty, vyjmeme horní plech a rychle přesuneme/překlopíme chléb z ošatky na plech,úhledně nařízneme, aby mohla unikat pára, vrátíme do trouby a na spodní plech nalejeme cca 1 dcl studené vody.
To vytvoří v troubě páru, která pomůže nakynutí chleba.

 

10 minut pečeme na maximum -POZOR, musíme na těch 10 minut vypnout horkovzdušnou troubu, pokud ji máme - těsto by nenakynulo.

Pak troubu trochu vyvětráme, vyndáme spodní plech a dopékáme chleba na 200° cca 40 minut až hodinu.

 

Chleba je hotov ( dnes je obzvlášť vypečený :-) ), když poklepeme na spodní stranu a ona zvoní, duní, nebo jak to pojmenovat.


Troubu vypneme, chleba dáme chladnout na mřížku, a když budeme úplně potichu, uslyšíme, jak tichounce při chladnutí křupe.

A tímto se přidávám ke kváskové mapě, takže jestli chcete zkusit péct chleba, dejte vědět.
Držím pěsti.
A těším se na vás na naší společné kváskové cestě.

4 komentáře:

  1. To je tak krásně inspirativní, že bych to nejraději zkusil také. Naštěstí mám od tebe pravidelný přísun výtečného domácího chleba a tak se soustředím na konzumaci. Stojí za to.....! A přidám ještě jednu praktickou zkušenost. Tenhle báječný chleba je nejen chuťově výborný, ale vydrží i týden čerstvý a měkký.
    Vlado

    OdpovědětVymazat
  2. já už vidím,jak mi to nevykyne nebo se to rozleze...co kdybych to nakonec dala upéct do pekárny ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. celé to můžeš strčit do pekárny, ale mně se na tom líbí právě ta nejistota, jak to nakonec dopadne

      Vymazat

Děkuji za váš milý komentář. Jsem ráda, že jste navštívili můj blog a přeji krásný den. Ilona